Hoe kies je als ondernemer de beste businesscoach?
Jij bent zzp’er en op zoek naar een businesscoach. Dan kom je er als snel achter dat er veel te kiezen valt. Via de zoekmachines kom je waarschijnlijk al wat namen tegen. Hoe kies je nu de juiste businesscoach voor jouw onderneming? In dit blog geef ik je een aantal handvatten om de goede keuze te maken.
Wat wil je bereiken met business coaching?
Voordat je contact zoekt, bedenk je eerst wat je van de businesscoach verwacht. Dat klinkt natuurlijk erg logisch en dat is het ook. Toch merk ik dat deze fase soms nog wel eens wordt overgeslagen. Daarom geef ik er nu extra aandacht aan.
Een goede businesscoach of ondernemerscoach zet jou aan tot actie. Een traject moet ertoe leiden, dat je iets leert en vervolgens gaat toepassen. Je bent ten slotte zelfstandig ondernemer of je wilt dit worden. Dit kan op 2 manier misgaan. Of de de businesscoach stuurt jou naar oplossingen toe die zo algemeen zijn dat je er niet veel mee kunt. Of de ondernemerscoach is te specifiek en gaat op jouw stoel zitten. In beide gevallen behaal je het gewenste resultaat – iets leren en toepassen – niet. Daarom bedenk je van tevoren wat je wil bereiken en welke rol de businesscoach daarin voor jou heeft. Jouw verwachtingen, of anders gezegd, hulpvraag, bepalen de lengte van het traject dat je ingaat en wat voor soort coaching je nodig hebt.
Bij welke uitdagingen kan de businesscoach jou helpen?
Er zijn 3 niveau’s waarop je businesscoaching kunt inzetten: het strategische, persoonlijke en het uitvoerende niveau. Bij het strategische niveau denk je aan: je bedrijfsplan, verdienmodel en marketing strategie. Hier worden de grote vragen over jouw bedrijf gesteld. Het persoonlijke niveau gaat over jouw mindset, valkuilen, groei en focus. Bij dit niveau horen ook onderwerpen als gezondheid en spiritualiteit. Het gaat over jouw persoonlijk functioneren binnen jouw bedrijf en hoe je daarin wilt groeien. Het uitvoerende niveau is de vertaling van jouw strategie en persoonlijke ontwikkeling naar de praktijk.
De verschillende niveau’s zijn met elkaar verbonden. Jouw focus en en jouw mindset helpen je om je gestelde doelen te bereiken. Maar als je jezelf onrealistische doelen hebt gesteld, werkt dat door op het persoonlijke niveau. De businesscoach is de aangewezen persoon om deze niveau’s op elkaar af te stemmen en samen te laten werken. Het is aan jou om vooraf te bedenken op welk niveau jouw hulpvraag ligt. Zo kun je een goede sortering maken in het grote aanbod van de businesscoaches.
Waarop moet je op letten als je een businesscoach kiest?
Hoe kies je uit al die businesscoaches nu de juiste persoon? Allereerst let je op de persoonlijke klik die je met de de ondernemerscoach hebt. Die is voor iedereen verschillend. Daarom loont het zeker de moeite om contact op te nemen met de businesscoach en een kennismakingsgesprek aan te vragen. Meestal zijn dit soort gesprekken gratis. Bereid je kennismaking goed voor, want je hebt vaak maar kort de tijd. Het is eigenlijk een soort sollicitatiegesprek van de businesscoach bij jou. Wat wil je weten over jouw toekomstige businesscoach? Wat is je hulpvraag en wat voor begeleiding heb jij nodig?
Daarnaast moet jouw businesscoach een groot netwerk hebben. Tijdens een traject komen zeer waarschijnlijk verschillende disciplines voorbij, zoals marketing, SEO, financiën, juridische zaken, maar ook websitebeheer, teksten schrijven en beeldbewerking. Je kunt als ondernemer niet overal in gespecialiseerd zijn en dat geldt ook voor jouw businesscoach. Een groot netwerk is belangrijk zodat specifieke vragen altijd ergens kunnen landen.
Uiteraard telt ook de regio waarin je zelf woont mee. Sommige coaches werken online en dan maakt afstand niet uit. Verreweg de meeste businesscoaches zullen je toch wel een aantal keer offline willen ontmoeten. Dat hangt ook samen met de zwaarte van het onderwerp. Afstand betekent reiskosten, dus daar ga je bij je intake naar vragen.
Ieder business coach heeft zijn eigen werkwijze. Sommigen zitten met jou aan tafel, anderen gaan met je wandelen. De vorm zal vooral afhangen van het onderwerp. Soms heb je het nodig om met pen en papier aan de slag te gaan. Op andere momenten is er een onderwerp waar je gewoon hardop over wil nadenken. Wandelen heeft als voordeel dat je letterlijk in beweging bent. Beweging in je lijf geeft beweging in je hoofd. Zeker bij de coaching voor persoonlijke groei heb ik ervaren dat wandelen meer resultaten brengt. Bovendien is een wandeling ook overal goed te doen. Dat geeft meer flexibiliteit in de locatie. Jij merkt dit door de lagere reiskosten die worden berekend.
Tot slot selecteer je de ondernemerscoach op ervaring. Ondernemen is een vak en ervaring telt mee. Omdat jij wilt groeien in het ondernemers vak, kies voor je degene van wie je het meeste kan leren. Er zijn businesscoaches die vanuit hun specialisme coachen, bijvoorbeeld kunstenaars of fotografen. Let daarbij goed op of het specialisme en verdienmodel goed aansluiten bij jouw hulpvraag.
Aan de slag met business coaching
Als je al dit soort zaken hebt doordacht, kun je je keuze maken. Aangezien je de moeite hebt genomen dit blog te lezen, denk ik dat je op zoek bent naar een business coach voor zzp’er. Graag vertel ik je over Evie Smit Business Coaching.
Bij EvieSmit Business Coaching kun je gebruik maken van een gratis kennismakingsgesprek. Dit gesprek duurt een half uur. Ik wil graag van je weten waar je hulp bij kan gebruiken en wat je verwachtingen zijn. Tijdens het kennismakingsgesprek zul je ontdekken dat ik een groot netwerk van zzp’ers om mij heen hebt. Ik ben groot voorstander van elkaar versterken, dus je hebt grote kans dat ik je in contact breng met een andere topper uit mijn netwerk. Daarnaast ontdek je dat ik heel doelgericht en praktisch ben ingesteld. Je krijgt sowieso een aantal concrete opdrachten mee voor de 1e sessie, zodat je zelf lekker aan de slag kunt aan.
Ook ervaar je bij de kennismaking mijn stijl en persoonlijkheid zodat je weet of je een klik hebt of niet. We maken afspraken over de duur van het traject en de betaling. Dit leggen we daarna vast in de offerte en dan kun jij starten met je traject. Mijn trajecten zijn 4 tot 6 sessies. Lijkt het het wat en wil je een afspraak maken? Boek dan snel je gratis intake in mijn agenda. Ik spreek je snel.